dissabte, 7 d’octubre del 2023

CAPELLETA DE LA MARE DE DÉU DEL ROSER

 TARRAGONA CAPELLETES

MARE DE DÉU DEL ROSER

Capelleta de la Mare de Déu del Roser - Carrer de la Merceria 12 - 23-09-2021

     7 d’octubre festa de la Mare de Déu del Roser. Era un dels cultes tradicionals més populars a Andorra, a Catalunya i a la resta de l’Estat Espanyol.  Però per què era tant significada aquesta festa?  Per què se celebra el 7 d’octubre?  Per explicar-ho s’ha de tenir en compte el seu origen com a festa pagana, la seva incorporació en el calendari litúrgic catòlic, la creença en un miracle històric, el culte mitjançant la creació d’esglésies, capelles i altars i la seva veneració social fonamentada en la creació de confraries i l’organització de processons.  Al llarg d’aquest article es vol donar resposta a aquestes qüestions a partir d’un recull d’informacions extretes de diverses publicacions en línia relacionades amb aquest culte i d’altres informacions procedents del Servei  de Patrimoni Cultural d’Andorra.


L’origen del culte: el roser del mes de maig

     L’origen de la festa és molt probablement d’origen pagà i es pot associar a la plenitud de la primavera quan comencen a florir les roses. 

     En la tradició grega, la rosa és una de les flors dels déus, nascuda d'una gota de sang de Venus, en punxar-se el peu amb una espina.  Una altra versió dins la mitologia grega la concep com a inicialment blanca, i es va tenyir de vermell a causa de la sang d'Adonis (en al·lusió al pas de la llum blanca de l'alba a la rosada de l'aurora).  L'associació rosa-sang és present en la llegenda catalana de sant Jordi i en el símbol cristià de les ferides de Jesús.

     En moltes cultures, la rosa és el símbol primaveral per excel·lència.  Vinculada des de molt antic als conceptes d'amor i de bellesa - i especialment la femenina- no ha d'estranyar, doncs, que el cristianisme associés la rosa amb el personatge femení que encarna aquestes màximes virtuts, la Mare de Déu.  Des dels seus orígens la festa se celebra el 8 de maig.  El seu nom prové del mot 'roser', que tant fa referència a la planta (roser) com al rosari en català.

     S’atribueix a sant Domènec de Gúzman, fundador de l’orde dominica, l’origen d’aquesta devoció i la institucionalització del res del rosari (per això sovint, junt a les representacions de la Mare de Déu del Roser, hi apareixen sants dominics com: Domènec, Ramon de Penyafort o Tomàs d’Aquino.  El culte i devoció al Roser o a la Mare de Déu del Roser fins a la fi del s. XVI és limitat als convents dominics i a llur àmbit d'acció. Malgrat això, sembla que en realitat aquesta advocació fou introduïda per un sant bretó, anomenat Alain de la Roche, que va viure a finals del segle XV.

 

El Roser d’octubre

     El trasllat de la festa del Roser al més d’octubre es fonamenta en una llegenda històrica.  El 7 d’octubre del 1571 la Lliga Santa va guanyar a les tropes turques en la coneguda batalla de Lepant.  Aleshores es cregué que fou per la intervenció de la Mare de Déu del Roser.  Així ho declarà el papa Pius V i ho amplià el seu successor Gregori XIII, que proclamà del dia 7 d'octubre el dia de la Mare de Déu del Roser.

     A partir del segle XVII proliferen les esglésies, capelles i altars sota la invocació de la Mare de Déu del Roser a Catalunya i Andorra i l'existència d'un ofici dedicat a fer rosaris.

https://www.diaridetarragona.com/tarragona/las-capillitas-de-la-part-alta-sobreviven-pese-al-descuido-20210201-0076-AIDT202102010076

El Culte i la devoció

     Les creacions de les confraries feren aparèixer en totes les esglésies un altar i una capella del Roser, quasi sempre afegit a les velles esglésies romàniques, com a annex, cobert de nerviacions gòtiques amb una clau de volta amb la Mare de Déu i l'infant envoltats d'un rosari o cercle de roses.  La imatge que representa la Mare de Déu del Roser porta normalment un rosari a les mans i també sol anar guarnida de roses.

     La rosa fou sempre la flor típica dels confrares i eren beneïdes i repartides entre ells pel Roser de Maig, dit també festa de la Rosa.

     Una altra forma de devoció a la Mare de Déu del Roser era a través de les processons.  Les grans processons religioses eren per les festes del Roser i el rosari de l'aurora.  Malgrat tot han desaparegut gairebé completament les confraries del Roser i el seu ric folklore i és una devoció que ha disminuït palesament davant l'empenta renovadora litúrgica moderna. 

     Els goigs del Roser son uns dels més antics i d'abast més general i conegut:

     Vostres goigs amb gran plaer cantarem Verge Maria Puix la Vostra Senyoria és la Verge del Roser.  Déu plantà dins vós, Senyora, lo Roser molt excel·lent, quan vos feu mereixedora de concebre'l purament, donant fe al Missatger que del cel vos transmetia, Déu lo Pare que volia fóssiu Mare del Roser.  Del Sant ventre produïda la planta del Roser verd, fou de àngels circuïda i servida amb gran concert, i restà pur i sencer vostre Cos amb alegria, quan parís en la establia lo Celestial Roser.. Tradicionalment, s'invocava:

“Verge Santa del Roser, feu que en aquesta casa no hi hagi ni poc ni massa, però si el just per viure bé”.


La devoció del Roser a Andorra

     La Contrareforma dona a les devocions marianes (Mare de Déu del Roser, Immaculada Concepció, Mare de Déu del Dolors, del Remei o del Carme, .) un gran protagonisme i, per això, són presents a totes les parròquies andorranes. A les parròquies de la Massana i Ordino encara se celebra aquesta festivitat.

     A Canillo antigament durant el dia de la Mare de Déu del Roser és portava a terme una processó que sortia de l’església, passava pel carrer major de Canillo i arribava fins el pont de Santa Creu, la qual organitzava la confraria del Roser.  

 

La Cadireta i la imatge de la Mare de Deu del Roser a Canillo

     A l’església parroquial de Sant Serni de Canillo és troba una cadireta processional barroca, dedicada a la mare de Déu del Roser . És una cadireta característica del segle XVII, tallada en fusta, policromada i daurada, que presenta columnes dòriques amb el fust tallat en punta de diamant, volutes i decoracions a base de caps d’àngels i pedres de colors.  Consta d’un tabernacle, a l’interior del qual hi ha la imatge de la Mare de Déu del Roser, dempeus, amb el Nen Jesús al costat esquerre.  La Mare ha perdut el rosari, que és un dels atributs que la identifiquen (etimològicament el rosari designa una corona de roses i sovint les denes del rosari es representaven com a roses blanques i vermelles) i també pot portar un ram de roses. El Nen duu la bola del mon a la ma esquerra i amb la dreta, beneeix.  Totes les parròquies devien tenir la seva cadireta processional amb la imatge de la Mare de Déu del Roser, però en l’actualitat només se’n conserven tres i només la de Sant Serni de Canillo i la de Sant Iscle i Santa Victòria de la Massana es conserven completes (tant la imatge com el  tabernacle), ja que la de Sant Corneli i Sant Cebrià d’Ordino, només conserva el tabernacle.

Mare de Déu del Roser - Parroquia de Sant Serni de Canillo (Andorra)

     Com passa amb la majoria de festivitats religioses aquest culte s’ha perdut i ara són només un record llunyà, que fins i tots algunes persones grans ja no recorden haver-lo celebrat.  Per sort les festes dels rosers de la Massana i Ordino, de forma més lúdica que religiosa, tornant als seus orígens pagans, ens recorden que aquesta festivitat va ser molt important al llarg del temps i li donen pervivència encara en els nostres dies. Tot i que la celebrin al més de juliol.


Domènec Bascompte Grau - Historiador i arxiver del Comú de Canillo


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

PÀGINES