LA RUTA PATRIMONIAL DEL PORT DE TARRAGONA
ANTIC EDIFICI DE SERVEIS DE L’AUTORITAT
PORTUARIA
Arquitecte: Josep Maria Garreta Cusidó 1980
Edifici en
forma de torre octogonal de cinc plantes estructurades al voltant d’una gran
caixa cilíndrica on hi ha l’ascensor i una magnífica escala volada helicoidal.
La redacció
del projecte d’edifici per a serveis del Port és de desembre de 1975.
Havia
d’estar situat en un lloc privilegiat, pròxim a la ciutat d’una banda, però
dins l’àrea de servei portuari de l’altra; aquest objectiu concorda perfectament
amb la idea de l’arquitecte Josep Maria Garreta Cusidó, artífex de l’edifici:
“si las ciudades pueden y deben leerse, el edificio de la Junta debería
reflejar plásticamente lo que es y ha sido el puerto para la ciudad”. Així, doncs, s’escollí com a ubicació el
passeig de l’Escullera, just davant de Sanitat Marítima i la Comandància Naval.
La peculiar
forma de l’immoble no és fruit de l’atzar, sinó d’un estudi acurat, amb la
intenció d’expressar a través del llenguatge arquitectònic, un punt de referència
clau de la ciutat, el seu motor econòmic i social: el port. Un lloc característic conformat per
equipaments heterogenis però al mateix temps únics, com les sitges, les grues,
els tinglados o els magatzems.
L’exterior
es va resoldre amb grans volums suspesos al buit bisellats amb cares
triangulars buscant similitud amb la rosa dels vents.
El 23 de
juliol de 1976, la Dirección General de Puertos y Señales Marítimas, comunicà a
la Junta del Port de Tarragona l’aprovació tècnica del projecte. S’iniciava així el llarg i complex procés fins
a l’inici de les obres el 30 d’abril de 1977, que no van finalitzar fins al 31
de març de 1980. El 15 de desembre del
mateix any, tots els serveis portuaris van ser traslladats al nou edifici,
culminant d’aquesta manera un procés constructiu que s’havia dilatat gairebé
set anys.
Durant
quasi trenta anys, si més no, el singular edifici va ser la seu dels serveis
portuaris conegut popularment com Obres del Port, esdevenint un punt de
referència de la ciutat.
A finals de
2009 va ser abandonat quan els serveis administratius del Port de Tarragona
passaren a ocupar un altre immoble molt proper a aquest, però de nova
construcció. Entre 2019 i 2021 s’hi ha
fet una reforma integral, tant de l’interior com de l’exterior, en la qual s’ha
tingut cura en recuperar el seu aspecte original.
Fotografia: 26 de novembre de 2022
ESCODA MÚRRIA, C. i TOLDRÀ DALMAU, M.: La
ruta patrimonial del Port de Tarragona, Autoritat Portuaria, Drudis i
Virgili Editors, 2020.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada