BALCÓ i PASSEIG DE LES PALMERES
Salas va dissenyar la poderosa barana que limita l'espai de la pedrera del port i tanca la Rambla vers el sud-est, una peça historicista impecable, inicialment, s’assentava damunt un banc corregut de pedra de llisós, visible encara en el primer tram, encastat al nivell del paviment actual. L’èxit de la proposta va ser clamorós, ningú l'ha alterada en més de cent trenta anys. La vista, a quasi 40 metres sobre el nivell del mar, és extraordinària, abraça tota la rada del port, des de la punta de la Mora fins a la de Salou, i fins al Montsià.
L'any 1889 va dissenyar també el monument a Roger de Llúria, almirall de l'armada de la Corona d'Aragó. L'escultura de 3,5 m. d’alçària és original de Felix Ferrer (1886). El passeig confrontant, el passeig de les Palmeres, fou dissenyat per Monravà cinquanta anys més tard. Malgrat algunes modificacions posteriors, conserva el caràcter original i és un complement excel·lent del final de la Rambla.
Imatge: autor desconegut - c. 1900 - C.I.T.
Imatge: autor desconegut - c. 1900 - C.I.T.
Imatge: autor desconegut - c. 1900 - C.I.T.
Passeig de les Palmeres (Passeig Pi i Maragall). Grup de gent ballant sardanes. Audició de la cobla tarragonina Foment de la Sardana. Al fons, el convent de Santa Clara.
Moltes coses han canviat d'aquella època ençà. En primer terme la barana de pedra, unes cabres que calmosament van camí de la pastura pel mig de la carretera de Barcelona i uns casalots avui desapareguts.
Aquesta postal es va editar en dues versions: blanc-sèpia i il·luminada en vius colors; donant l'aspecte de la Tarragona tranquil·la i calmosa de l'època.
El primer tram de la barana del Passeig fou col·locat, només per via
d'assaig, i a subhasta, darrera mateix del monument a Roger, el 1890. Restà llest aquest tros el novembre, i
l'Ajuntament l'acordà acceptar com a bo. El desembre del mateix any va
encarregar al contractista la continuació de les obres, però no tota, només un
altre tros, i després, acceptat també com a bo aquest tram, varen prosseguir
les obres fins el seu acabament (1894).
Postal editada per Sebastian Cardona, adroguer
de la Plaça dels Carros, cantonada amb Apodaca.
Imatge: L. Roisin - c. 1900 - Postal Gabriel Gibert - C.I.T.
Panoràmica del Passeig presa des del
començament de l'actual Passeig de Sant Antoni. La carretera de Barcelona no era més que un
modest camí polsegós a començament de segle.
A la meitat del segle XIX una nova
urbanització del Mirador motivà la construcció d'un passeig des del Castell del
Rei (a la baixada de Sant Antoni) fins a la Baixada del Toro.
En un principi s'anomenà Passeig de Santa
Clara, rebent el nom del convent que hi havia, un mur del qual veiem a la dreta
de la postal.
Postal molt oportuna en la qual podem observar la mancança de l'edifici de Casa Rosell donat que fins el 1929 no van començar les obres de construcció.
La foto pertany al 1er llustre del segle XX de Hauser y Menet (Madrid).
Postal aquesta molt documentada, molt característica pel cavall al davant del quiosc del guarda passeig. Observem part del baluard enderrocat, la platja amb "L'avió", els masos de sota la barana...
Altrament el segell d'un cèntim dona un toc de distinció a la postal i marca l'evolució que les tarifes de correus han augmentat d'aleshores ençà.
A. T.
V. 2166 TARRAGONA, Paseo de Pi Margall
Al Passeig de Pi i Margall, tan senyorial,
no era pas estrany de trobar-hi famílies, de la ciutat, benestants seguides i
acompanyades de la dida arrossegant els nens.
Advertim en aquesta postal, editada en el
1ª quart del segle però aprofitant un clixé molt anterior, la doble vorera que
envolta el jardinet de Roger de Llúria i una primitiva claveguera.ddddd
Al bo de l'hivern i a l'hora del sol, no era pas estrany de trobar gent gran parlant d’esdeveniments que avui són molt llunyans com podia ser: les guerres carlines, el destronament de la reina Isabel, l'arribada d'Amadeu, la proclamació de la 1 República, d'Alfons XII i com no, de la Guerra de Cuba que tot just havia acabat. La foto està feta des del monument a Roger captant extraordinàriament detalls que personalment ben pocs han conegut com la part de la muralla que encara restava, els febles arbrets.... i un escanyolit fanalet que, ben segur, poca llum podia fer.
Amb
les sigles C.O. es coneix una sèrie de 42 postals que fan referència a
Tarragona. No se sap el que signifiquen
aquestes sigles ni hi ha cap dada de l'editor.
Una
bella perspectiva del passeig amb uns infants enjogassats. La paret de banda del convent s'explotava per
a anuncis, i, sota uns seients de pedra. Al fons la pujada de Sant Antoni.
Cal
fer palès l'errada de la llegenda de la postal que diu: "Paseo de Santa Tecla" en
lloc de Santa Clara.
Fins aquí arribava, i de fet encara
arriba, la barana del passeig quan restà llesta del tot el juliol de 1894 (la
foto, però, és posterior). El
contractista es deia Joan Salvadó, i el pedrapiquer dels seients de la barana
Joan Granada.
Sota la barana els horts, un d'ells ben
llaurat, dels Gomis, Potau, Pó etc. Al
passeig un jove ben eixerit, amb el diari a la butxaca, guaitant el mar en
aquest matí d'hivern tan llunyà.
Les acàcies serien més tard arrencades per
plantar-hi palmeres.
¡¡Quina llàstima que el fotògraf no fos
oportú en el moment d'enfocar el seu objectiu un xic més a l'esquerra per tal
de captar l'edifici en plena construcció!! Fotografia de 1912 en què el passeig apareix
nu, sense arbres, com si una dalla gegantina hagués fet la seva devastadora
tasca.
Postal editada per A.P.V. última d'una
sèrie de 49. Es van fer en dues
versions; blanc i negre, i il·luminades amb colors un xic apagats.
Abans hem fet esment de les qualitats i
característiques tècniques de les edicions V. Monte.
Ara, doncs, presentem aquí una peça il·luminada,
superba i prou rara, (encara que de tema molt repetit) encisadora i apreuada
per qualsevol col·leccionista per la seva escassesa.
Fixeu-vos en les palmeretes quasi acabades
de plantar. La foto pertany a l'any 1912.
Del teulat del nº 4 de la Rambla va estar
feta aquesta foto que pertany a una sèrie de 40 postals editades per Anguela
Hermanos. Totes són il·luminades amb
colors molt poc reals i molt foscos i presentades en quatre tacons de deu peces
cada un.
Una característica molt singular és
l'edifici nº 1 tot sol aïllat, puix que el del seu costat no es construiria
fins el 1946.
Davant la mar -on avui tenim el Passeig
Marítim-, nombrosos bocois arrenglerats per al seu transport.
La foto, per l'alçada de les palmeres, cal
datar-la del voltant dels anys 20.
L.
Roisin, Barcelona
Aquest magnífic edifici s'acabà de bastir
l'any 1912, i en va ser l'arquitecte el Sr. Josep Mª Pujol de Barberà. Obra molt representativa del corrent
noucentista català. Era el nº 1 de la
Rambla Nova, coneguda amb els noms de Casa Güell, Casa Xirinacs i Casa de la
Dinamita.
Les palmeres, al passeig, van estar
plantades l'any 1910 i envoltades d'un parterres de rústegues pedres, per tal
de substituir les escanyolides acàcies, que resistien malament el
"xaloc". L'obra fou deguda al
regidor Sr. Santiago Vallvè.
A l'esquerra la paret i part del convent de
Santa Clara molt abans de patir les embranzides de la guerra civil de 1936.
Un personatge carregant o enfocant la seva
càmera al bell mig del solitari passeig ambienta aquesta postal.
Quina joia de Passeig en aquells temps! ...tan florit i guarnit amb plantes, flors, i
les incipients palmeres que més tard donarien nom al passeig...
Certament que amb aquella quietud, i a la
fresca estiuenca venia de gust de fer una bacineta repenjat en un d'aquells
bancs de pedra avui inexistents.
En veient aquesta postal, sempre hi ha la
mateixa pregunta: ¿Qui deu ser el vellet que dorm tranquil·lament?.
Postal editada per
Fototípia A. Thiriat y Cía. de Barcelona, fàcilment de reconèixer per les
sigles T.T. a l'anvers. No hi ha gaires
dades. Se sap, si més no, que els números
que abasten Tarragona van del 331 al 364. D'altra banda es pot afirmar la qualitat
fotogràfica de les peces i situar-les al voltant de 1912. Al final, a la dreta, la localització de la
torre Parc Ripoll.
La foto pertany als primers anys de la 2ª
dècada del segle. Les dones encara duien
la manteleta, les faldilles fins els peus i un mocador al cap; els homes robes
de vellut i els nens amb espardenyes i, generalment, mal vestits.
El paisatge del fons ha canviat prou. Les cases del carrer Sant Hermenegild han
desaparegut, igual que els plataners del passeig de Sant Antoni, les cases del
costat de Pilats van ésser derrocades per tal d'edificar el Museu, i l'esmentat
Pilats continuava essent una presó malsana.
A principis de segle era molt freqüent que
els comerços obsequiessin els seus clients i amics amb postals en les què duien
impresa la propaganda de l'establiment. El
Gran Hotel París estava situat a la Rambla Vella (després el carrer Joan
Maragall) i va encarregar un seguit de postals de vistes de Tarragona amb el
segell propi. Remarquem aquí els bocois
arrenglerats al costat de la via enfront del mar, l'establiment de banys i al
fons un reguitzell de vagons del tren quan els rails arribaven fins al
capdavall de la platja.
Roger de Llúria, sempre majestuós,
fotografiat des d'un cantó poc freqüent, regi, august, amb el puny enlaire
desafiant el temps i els oratges. Moltes
coses del seu voltant han canviat, ell....mai!! A la seva dreta es construí Casa Rosell, les
palmeres davant i darrera serien tallades, l'estació canviaria d'aspecte, el
port també, els tonells desapareixerien, els seients del balcó no serien
seients, però aquest mar tan nostre continuaria essent blau.
Caseta al capdamunt
de la Rambla dita "La Pajarera"? Era l'estatge del Club Ciclista de Tarragona.
"El Pedal ".
Les sigles J.A.D. són de Josep Anguela
Dolcet que tenia llibreria al carrer Apodaca. La sèrie consta de 40 postals, totes de
Tarragona.
Aquesta
és la vista que al viatger en arribar a Tarragona, tot pujant de l'estació,
podia contemplar abans no arribés al magnífic mirador.
La Baixada de Toro i les seves escales era
més ampla que no pas ara. A l'esquerra
la balconada, coronada de torretes victorianes, del club ciclista El Pedal. Al fons Roger i la "Casa de la
Dinamita" malauradament perduda per la ciutat.
Som al tomb del migdia. Les mullers dels treballadors del port porten
el dinar a llurs marits.
Col.lecció
A. Juanós
Un vell autònſnibus i un Ford T baixant
del Passeig de Sant Antoni. Aquest és el
paisatge urbà que hom podia veure's des de l'extrem oriental del Passeig de Santa
Clara, amb la carretera encara per modificar a la seva entrada a la ciutat. Un post-sortidor de benzina al davant mateix
dels casalots que més tard serien derrocats, posat que enlletgien l'entrada a
la població, i per construir-hi la plaçoleta dels caiguts.
Tarragona
Monumento & Roger de Llùria
L'estàtua de Roger de Llúria presenta
molts del trets característics del romanticisme tardà, entre els quals es troba
la idealització de personatges històrics. Félix Ferrer aconseguí plasmar la suposada força
física i temperamental del personatge, imprimint al mateix temps un realisme
que queda reflectit en diversos detalls de l'obra.
La construcción del pedestal, s'encarregà a l'arquitecte municipal Ramon Salas i Ricomà i al contratista
d'obres Josep M. Rossell.
L'obra
es va inaugurar l'any 1889.
Sota la barana els horts, un d'ells ben llaurat, dels Gomis, Potau, Pó etc. Al passeig un jove ben eixerit, amb el diari a la butxaca, guaitant el mar en aquest matí d'hivern tan llunyà.
Les acàcies serien més tard arrencades per plantar-hi palmeres.
¡¡Quina llàstima que el fotògraf no fos
oportú en el moment d'enfocar el seu objectiu un xic més a l'esquerra per tal
de captar l'edifici en plena construcció!! Fotografia de 1912 en què el passeig apareix
nu, sense arbres, com si una dalla gegantina hagués fet la seva devastadora
tasca.
Postal editada per A.P.V. última d'una
sèrie de 49. Es van fer en dues
versions; blanc i negre, i il·luminades amb colors un xic apagats.
Abans hem fet esment de les qualitats i
característiques tècniques de les edicions V. Monte.
Ara, doncs, presentem aquí una peça il·luminada,
superba i prou rara, (encara que de tema molt repetit) encisadora i apreuada
per qualsevol col·leccionista per la seva escassesa.
Fixeu-vos en les palmeretes quasi acabades
de plantar. La foto pertany a l'any 1912.
Del teulat del nº 4 de la Rambla va estar
feta aquesta foto que pertany a una sèrie de 40 postals editades per Anguela
Hermanos. Totes són il·luminades amb
colors molt poc reals i molt foscos i presentades en quatre tacons de deu peces
cada un.
Una característica molt singular és
l'edifici nº 1 tot sol aïllat, puix que el del seu costat no es construiria
fins el 1946.
Davant la mar -on avui tenim el Passeig
Marítim-, nombrosos bocois arrenglerats per al seu transport.
La foto, per l'alçada de les palmeres, cal
datar-la del voltant dels anys 20.
L.
Roisin, Barcelona
Aquest magnífic edifici s'acabà de bastir
l'any 1912, i en va ser l'arquitecte el Sr. Josep Mª Pujol de Barberà. Obra molt representativa del corrent
noucentista català. Era el nº 1 de la
Rambla Nova, coneguda amb els noms de Casa Güell, Casa Xirinacs i Casa de la
Dinamita.
Les palmeres, al passeig, van estar
plantades l'any 1910 i envoltades d'un parterres de rústegues pedres, per tal
de substituir les escanyolides acàcies, que resistien malament el
"xaloc". L'obra fou deguda al
regidor Sr. Santiago Vallvè.
A l'esquerra la paret i part del convent de
Santa Clara molt abans de patir les embranzides de la guerra civil de 1936.
Un personatge carregant o enfocant la seva
càmera al bell mig del solitari passeig ambienta aquesta postal.
Quina joia de Passeig en aquells temps! ...tan florit i guarnit amb plantes, flors, i
les incipients palmeres que més tard donarien nom al passeig...
Certament que amb aquella quietud, i a la
fresca estiuenca venia de gust de fer una bacineta repenjat en un d'aquells
bancs de pedra avui inexistents.
En veient aquesta postal, sempre hi ha la
mateixa pregunta: ¿Qui deu ser el vellet que dorm tranquil·lament?.
Postal editada per
Fototípia A. Thiriat y Cía. de Barcelona, fàcilment de reconèixer per les
sigles T.T. a l'anvers. No hi ha gaires
dades. Se sap, si més no, que els números
que abasten Tarragona van del 331 al 364. D'altra banda es pot afirmar la qualitat
fotogràfica de les peces i situar-les al voltant de 1912. Al final, a la dreta, la localització de la
torre Parc Ripoll.
La foto pertany als primers anys de la 2ª
dècada del segle. Les dones encara duien
la manteleta, les faldilles fins els peus i un mocador al cap; els homes robes
de vellut i els nens amb espardenyes i, generalment, mal vestits.
El paisatge del fons ha canviat prou. Les cases del carrer Sant Hermenegild han
desaparegut, igual que els plataners del passeig de Sant Antoni, les cases del
costat de Pilats van ésser derrocades per tal d'edificar el Museu, i l'esmentat
Pilats continuava essent una presó malsana.
A principis de segle era molt freqüent que
els comerços obsequiessin els seus clients i amics amb postals en les què duien
impresa la propaganda de l'establiment. El
Gran Hotel París estava situat a la Rambla Vella (després el carrer Joan
Maragall) i va encarregar un seguit de postals de vistes de Tarragona amb el
segell propi. Remarquem aquí els bocois
arrenglerats al costat de la via enfront del mar, l'establiment de banys i al
fons un reguitzell de vagons del tren quan els rails arribaven fins al
capdavall de la platja.
Roger de Llúria, sempre majestuós, fotografiat des d'un cantó poc freqüent, regi, august, amb el puny enlaire desafiant el temps i els oratges. Moltes coses del seu voltant han canviat, ell....mai!! A la seva dreta es construí Casa Rosell, les palmeres davant i darrera serien tallades, l'estació canviaria d'aspecte, el port també, els tonells desapareixerien, els seients del balcó no serien seients, però aquest mar tan nostre continuaria essent blau.
Caseta al capdamunt
de la Rambla dita "La Pajarera"? Era l'estatge del Club Ciclista de Tarragona.
"El Pedal ".
Les sigles J.A.D. són de Josep Anguela
Dolcet que tenia llibreria al carrer Apodaca. La sèrie consta de 40 postals, totes de
Tarragona.
Aquesta
és la vista que al viatger en arribar a Tarragona, tot pujant de l'estació,
podia contemplar abans no arribés al magnífic mirador.
La Baixada de Toro i les seves escales era
més ampla que no pas ara. A l'esquerra
la balconada, coronada de torretes victorianes, del club ciclista El Pedal. Al fons Roger i la "Casa de la
Dinamita" malauradament perduda per la ciutat.
Som al tomb del migdia. Les mullers dels treballadors del port porten
el dinar a llurs marits.
Col.lecció
A. Juanós
Un vell autònſnibus i un Ford T baixant
del Passeig de Sant Antoni. Aquest és el
paisatge urbà que hom podia veure's des de l'extrem oriental del Passeig de Santa
Clara, amb la carretera encara per modificar a la seva entrada a la ciutat. Un post-sortidor de benzina al davant mateix
dels casalots que més tard serien derrocats, posat que enlletgien l'entrada a
la població, i per construir-hi la plaçoleta dels caiguts.
Tarragona
Monumento & Roger de Llùria
L'estàtua de Roger de Llúria presenta
molts del trets característics del romanticisme tardà, entre els quals es troba
la idealització de personatges històrics. Félix Ferrer aconseguí plasmar la suposada força
física i temperamental del personatge, imprimint al mateix temps un realisme
que queda reflectit en diversos detalls de l'obra.
La construcción del pedestal, s'encarregà a l'arquitecte municipal Ramon Salas i Ricomà i al contratista
d'obres Josep M. Rossell.
L'obra
es va inaugurar l'any 1889.
BENAIGES, Jaume. i CALLE, Rafael: Tarragona segle XX
a travès de les postals.1 Rambla Nova i Passeig del Balcó 1890-1964, E.
Societat Filatèlica i Numismàtica de Tarragona, 1989.
Centre d'Imatges de Tarragona C.I.T.
MONRAVÀ LÓPEZ, J. M: Tarragona
Renaciente, Editorial Imprenta Moderna, 1965.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada