Tarragona, tot i ser una de les places
castelleres més importants, no va tenir cap monument dedicat als castells fins
l'any 1999, en què es va inaugurar el que hi ha al penúltim tram de la Rambla
Nova, a la cruïlla amb el carrer de l'Enginyer Cabestany.
L'any 1967 hi va haver un primer intent de bastir un monument als castellers, però no reeixí. El mes de febrer d'aquell any, la Comissió Municipal Permanent va facultar l'Alcaldia per encarregar un esbós del monument a l'artista que es cregués més convenient, i el plenari del 14 de juny va acordar erigir-lo i ordenà que “en su base se sitúen los escudos de sus comarcas naturales”.
L'arquitecte municipal Josep M. Monravà i l'escultor Lluís M. Saumells elaboraren un projecte que fou àmpliament comentat i discutit al Patronat Municipal de Castells. A la base del monument hi haurien quatre grans arcades que confluirien a la pinya, a sobre de la qual hi aniria un pilar de sis, tallat en pedra. S'havia previst col·locar-lo a la futura “plaza de la Provincia”, que encara estava per urbanitzar i que avui porta el nom de plaça de la Generalitat. Com ja hem dit abans, el projecte no reeixí, tot i que la premsa de l'època ho donava per fet: “..en fecha próxima habrá de alzarse el monumento a “Los Castellers”, como himno de piedra a nuestras veneradas tradiciones”.
Trenta anys haurien de passar encara, fins
que Tarragona tingués un monument als castells. Cal dir també que el projecte del 1967 i
l'escultura que es van inaugurar el 1999 no tenien gairebé res en comú, llevat
de la seva temàtica castellera.
L'origen de l'obra actual, el trobem l'any
1991, quan Francesc Anglès, metge traumatòleg de professió i escultor per
afecció, començà a gestar la idea de fer un monument dedicat als castells.
Pensava fer una obra d'envergadura i es va decidir per l'elaboració d'un Quatre
de Vuit, seguint la tècnica que l'havia caracteritzat des dels inicis dels anys
setanta, dels emmotllats de guix. El 8
d'agost del 1993 es va fer la seva inauguració a la plaça del Castell, de Santa
Coloma de Queralt. La intenció d'Anglès
era que el Quatre de Vuit quedés exposat a la vista de tothom, almenys durant
un mes, i que això pogués servir per ajudar a decidir les poblacions que
estiguessin interessades en l'obra. En
realitat només eren dues: Tarragona i Vilafranca del Penedès.
Després de Santa Coloma, el motlle en guix
s'exposà a Tarragona, al pati del Teatre Metropol. Finalment, fou l'Ajuntament tarragoní qui li
va acceptar la proposta, i aleshores començà el treball de passar les figures
al bronze, tasca que dugué a terme la Foneria Artística Vilà, de Valls.
Al principi, s'havia decidit instal·lar el
grup escultòric al capdavall de la Rambla Nova, tocant a la plaça Imperial
Tàrraco, però un nombrós grup de ciutadans, vinculats al món casteller,
preferien indrets més lligats a les exhibicions que es fan a Tarragona. El problema era que les grans dimensions de
l'obra dificultaven la seva ubicació.
Sorgiren
múltiples propostes, però la majoria eren poc factibles de realitzar, perquè
l'escultura acabaria sent un destorb per a la circulació o podria entorpir la
visió d'indrets molt carismàtics. Finalment,
s'estudiaren quatre llocs que tècnicament podien acollir-lo: la plaça
Verdaguer, el Jardí de la Reconciliació, el passeig de les Palmeres i el tram
final de la Rambla Nova. L'Ajuntament
obrí una consulta ciutadana per decidir l'emplaçament definitiu, i el resultat
d'aquesta, realitzada a finals de febrer del 1999, donà majoria als que
escolliren el tram final de la Rambla. A
l'autor, però, no li agrada el lloc, ja que el monument quedaria minimitzat per
l'alçada dels edificis propers. L'arquitecte Monravà, que havia mort pocs dies
abans, també havia opinat, temps enrere, que aquell no era el millor indret.
La decisió final fou instal·lar el grup
escultòric a la Rambla, com havien preferit la majoria d'electors, però uns
metres més amunt, al final del tram anterior, a la cruïlla amb els carrers del
Pare Palau i l'Enginyer Cabestany. D'aquesta
manera, es guanyaven uns metres de desnivell i es mantenia la seqüència de
distància amb el monument als Herois de 1811 i la Font del Centenari, i es
completava la línia monumental de la Rambla que s'inicia amb l'escultura
aixecada en homenatge a Roger de Llúria.
El Quatre de Vuit fa onze metres i mig
d'alçada i pesa quinze tones. La pinya està formada per 219 figures a mida
natural, a les quals cal afegir les 24 que formen el tronc visible del castell.
L'escultor va voler que alguns dels rostres corresponguessin a personatges
reals, i hi va plasmar les faccions, entre altres, de Pau Casals, Joan Miró,
Pablo Picasso, Joan Antoni Samaranch, Antoni Gaudí, i la d'ell mateix. Aquest fet però, va resultat polèmic, ja que
molts no veien bé l'apropiació de les imatges.
El grup escultòric es va inaugurar el 29
de maig de 1999, amb una gran celebració on participaren les 4 colles de
castellers de Tarragona i 10 colles més de fora que apadrinaren el monument. Quatre
mesos més tard, per les festes de Santa Tecla, s'hi afegiren les figures dels
dos grallers i el timbaler.
Com ha passat abans a moltes obres, els
valors estètics del monument als castells també han estat qüestionats. De fet, ben poques de les escultures que hi ha
als carrers han agradat a tothom en el moment de col·locar-les. Però sovint, al cap d'un temps hom les acaba
considerant integrades al paisatge urbà.
Actualment, és un dels monuments més
fotografiats de Tarragona, sobretot per part dels visitants.
GISBERT i CANES, Joan; Tarragona: escultures, làpides i fonts, Arola Editors, 2003
Imatges: 21 d'octubre de 2021
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada